Hyvä laskeutumissivu koukuttaa ja johtaa kauppoihin

Tässä artikkelissa annamme parhaat vinkkimme hyvän laskeutumissivun toteuttamiseksi.

Laskeutumissivu

Oikein suunniteltu laskeutumissivu on erittäin tehokas ja varsin yksinkertainen keino kasvattaa myyntiä.

Digimarkkinoijan suurimpia haasteita on saada verkkosivustolle tuleva liikenne näkymään myynnin kasvuna. Kyse on toisin sanoen siitä, kuinka maksettua mainosta klikkaavat ja kärsimättömät kävijät saadaan jäämään sivustollesi ja tekemään ostopäätös.

Laskeutumissivu on erityisesti kampanjatarkoituksiin suunniteltu, kampanjan kestoajan näkyvissä oleva verkkosivu. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi jollakin nettisivulla, hän päätyy nimenomaan laskeutumissivulle.

Mainos

Maksettu mainos verkossa. Mainoksen klikaaminen vie laskeutumissivulle.

Laskeutumissivulla on hyvä olla joku tavoite. Tavoitteena voi olla potentiaalisen asiakkaan yhteystietojen hankkiminen; se voi olla myös hyödyllisen dokumentin lataus tai webinaariin rekisteröityminen. Olipa tavoitteena mikä tahansa, laskeutumissivu tulee suunnitella toteuttamaan ainoastaan määritelty tavoite.

Laskeutumissivun ydintehtävä on saada klikkaaja kiinnostumaan lisää ja lopulta ostamaan. Karu totuus on, että useimmat laskeutumissivut on toteutettu niin surkeasti, että ostajat eivät joko löydä niitä tai ne eivät kiinnosta ketään.

Laskeutumissivun optimoinnissa on kyse siitä, että sivu suunnitellaan niin iskeväksi, kiinnostavaksi ja rakenteeltaan ihanteelliseksi, että kävijä löytää sen helposti  ja ostaa tuotteesi tai palvelusi.

Mainittakoon, että laskeutumissivun konversioprosentin (ostopäätöksen tehneiden osuus kaikista sivulla kävijöistä) pitäisi olla 20–40 prosentin välillä. Toisin sanoen laskeutumissivuun panostaminen todella kannattaa.

Muista, että verkkosivustosi kotisivu ei ole laskeutumissivu!

Auta asiakasta löytämään sinut

Kaiken perusta on ymmärrys siitä, että digimaailmassa potentiaaliset asiakkaat harvoin päätyvät jollekin verkkosivustolle, elleivät etsi jotakin aktiivisesti. Jos sinulla on jotain, mitä haluat heidän löytävän, sinun tehtäväsi helpottaa löytämistä ja olla itsekin löydettävissä.

Internetissä ihmiset eivät niinkään lue kuin ”skannaavat” eli silmäilevät sisältöä yleisesti ja nopeasti. Kävijä näkee otsikoita, kuvia ja listoja. Kun joku tulee sivustollesi, sinulla on tutkimusten mukaan kahdesta kahdeksaan sekuntia aikaa saada hänet jäämään sivullesi.

Verkkobisnestä tehdään tasan näillä ehdoilla – psykologia on vahvasti läsnä. Panosta otsikkoon, tarjoukseen ja toimintakehoitteeseen.

Vain otsikko luetaan

Otsikoilla on netissä suuri merkitys. Jos otsikko ei toimi, sivukaan ei toimi. Siksi otsikkoon on panostettava kaikkia muita elementtejä enemmän.

Otsikon oltava nokkela, shokeeraava tai muuten kiinnostava – ja tarpeeksi lyhyt.

Otsikon pitää olla merkityksellinen ja osua lukijan kipukohtiin.

Älä kuitenkaan kanna liikaa huolta otsikon ainutlaatuisuudesta. Et ole hakemassa kaunokirjallisuuden nobelia. Väistämättä jokainen mahdollinen otsikko on muunnelma jostain tutusta teemasta. Se ei kuitenkaan vähennä sen voimaa. Tässä joitakin esimerkkejä:

  • Salaisuus: Menestyksekkään bloggaamisen viisi salaisuutta
  • Eroon pääseminen: Irti (liikakiloista, tupakoinnista, päättämättömyydestä) loppuiäksesi
  • Tietäminen: Mitä sinun tulee tietää (vaurastumisesta, koirankasvatuksesta)?
  • Mahdollisuus: Nyt voit saavuttaa (taloudellisen vapauden, täydellisen rakkauden)
  • Ystävän vinkki: Viisi vain harvan tuntemaa tapaa saada (enemmän kävijöitä verkkosivulle)

On siis olemassa otsikkomalleja, jotka toimivat varmasti. Jos omaperäisen otsikon keksiminen ei ota onnistuakseen, käytä jotakin sellaista, joka mielestäsi toimii hyvin, ja muunna se omaan käyttöösisopivaksi.

Hyvä otsikko on lyhyt ja ISO

Pidä otsikko muutaman sanan mittaisena. Vielä muistutus, että kukaan ei varsinaisesti lue otsikoita, vaan ”skannaa” ne. Otsikon tarkoituksena on vangita kävijän huomio silmänräpäyksessä.

Voit keskittää otsikkosi, mutta tämän on hieman ristiriitainen ja kulttuurisidonnainen asia. Joidenkin mielestä keskittäminen saa otsikon näyttämään tärkeältä. Toisten mielestä keskittäminen ei kuulu ainakaan asiatyyliin. Älä kuitenkaan koskaan keskitä itse tekstiä, se vaikeuttaa lukemista.

Tee otsikoista isoja. Siis ISOJA! Otsikon pitää olla selvästi suurempi kuin mikään muu teksti sivulla.

Otsikko

Esimerkki otsikosta, joka näkyy selvästi ja jossa on kaikki olennainen mukana.

Lihavointi voi olla hyvä asia tai sitten ei. Kokoero otsikon ja tekstin välillä sekä käytetty fontti vaikuttavat asiaan. Käytä harkintaa.

Käytä otsikossa eri fonttia kuin tekstissä. Kokeile esimerkiksi serif- ja sans serif -fonttien yhdistämistä. Mutta rajansa kaikella, liian kirjava kokonaisuus voi näyttää epäammattimaiselta.

Käytä alaotsikkoa. Tee siitä otsikkoa selvästi pienempi, kokeile lihavointia.

Asiakaspersoona – kohdeyleisösi

Seuraavaksi mietit, kuka otsikon lukee ja miksi. Et kirjoita itsellesi, vaan asiakkaalle, jolta haluat – ei enempää eikä vähempää kuin täyden huomion.

Asiakas- eli ostajapersoonallasi on tärkeä rooli kaikilla digitaalisen markkinointistrategiasi osa-alueilla. Ostajapersoona on myös laskeutumissivusi ratkaiseva elementti.

Nyt tullaan hyvän laskeutumissivun perusreseptiin:  Jotta saat asiakkaan huomion, sinun on ensin tunnettava heidän tavoitteensa ja haasteensa. Sen jälkeen sinun on tehtävä laskeutumissivu, jonka sisältö ja tarjous vastaavat niihin.

Ostajapersoonan tunnistaminen tarkoittaa tavoittelemiesi asiakkaiden ostokäyttäytymisen kannalta tärkeiden persoonallisuudenpiirteiden tunnistamista. Tämän jälkeen sinun on selvitettävä, millä nettifoorumeilla ostajapersoonasi mieluiten liikkuvat ja etsivät ratkaisuja omaan bisnekseensä. Sen jälkeen pystytkin hienosäätämään laskeutumissivusi nimenomaan ihanneasiakastasi kiinnostavaksi.

Ostajapersoonia voi olla useampiakin. Huomaa, että kullekin ostajapersoonalle on luotava oma laskeutumissivu, muuten homma ei toimi.

Esimerkki:

Ostajapersoonasi Pia Puodinpitäjä on pienyrittäjä, joka etsii työvälinettä asiakastietojen hallintaan. Sinulla on tarjolla juuri oikea ohjelmistoratkaisu. Eli pystyt auttamaan Piaa, hän vain ei vielä tiedä sitä. Ensimmäinen tarjous, jonka esität Pialle laskeutumissivullasi, koskee ilmaista e-kirjaa ”Viisi tapaa asiakaskokemuksen parantamiseen”. Nuo viisi periaatetta perustuvat tietysti sinun palveluihisi.

Jotta tarjouksesi saa Pian jakamattoman huomion, laskeutumissivullasi ei ole navigointimahdollisuutta tai linkkejä muille sivuille. Laskeutumissivusi keskittyy vain yhteen tarjoukseen. On tärkeää, että siihen ei sisälly ostajan kannalta mitään riskiä.

Kirjan saadakseen Pian tarvitsee vain täyttää hyvin yksinkertainen lomake. Sen jälkeen:

1: Pia saa sähköpostilinkin, josta hän voi ladata kirjan koneelleen.

2: Pia siirtyy suoraan sivulle, jossa häntä kiitetään ja hänelle tehdään toinen tarjous.

3: Pian tiedot ovat nyt sinun asiakastietokannasssasi.

Sähköpostissa on kirjalinkin lisäksi tarjous ilmaisesta ohjelmistodemosta.

Kiitossivun todellinen tarkoitus on tietysti saada Pia tilaamaan demo, jonka voi tilata kiitossivulta löytyvällä lomakkeella. Lomakkeessa on jo valmiina Pian aikaisemmin täyttämät tiedot.

Jos Pia tilaa demon, hän saa seuraavaksi sähköpostiviestin, joka sisältää lakisääteiset tiedot ja ehdot. Hän siirtyy uudelle kiitossivulle, joka sisältää ohjeet sekä muita tarjoamiasi resursseja, kuten blogiartikkelit tai muut e-kirjat.

Jos Pia ei halua ainakaan toistaiseksi tilata demoa, kaikki hyvin. Hän on nyt joka tapauksessa asiakastietokannassasi, ja lähetät hänelle myöhemmin hyvin ajoitetun uuden tarjouksen.

E-kirjojen jakelu on osaltaan hyvää brändinrakennusta, mutta se on ennen kaikkea Pian ensi askel ostopolulla. Jos Pia päättää tilata demon, hän on ottanut polulla jo monta askelta eteenpäin, koska hän on pyytänyt jotakin sinulta, ja olet päässyt hänen kanssaan aitoon vuorovaikutukseen.

Tässä kohtaa on hyvä mainita, että asiakaspolun eri vaiheisiin liittyvä markkinointiviestintä voidaan nykyisin automatisoida modernin markkinointiautomaation avulla.  Myyjä ottaa yhteyden asiakkaaseen vasta, kun asiakas on edennyt siihen pisteeseen, jossa on aika tehdä ostopäätös.

Tehokas laskeutumissivu

Miltä tehokas laskeutumissivu näyttää? Yksinkertaisesti, se voi näyttää ihan miltä tahansa, kunhan siinä on mukana tietyt tärkeät elementit.

Laskeutumissivu

Tällä pelkistetyllä laskeutumissivulla on kaikki kohdallaan.

Saat nyt joukon ohjeita toimivan ja oman yrityksesi näköisen laskeutumissivun toteuttamiseksi. Lista ei tietysti ole aukoton, mutta se antaa vankan perustan.

Kirkasta tavoitteet

Aloita perusasioista. Onko kyseessä sähköisen kaupan sivusto? Onko tarkoitus luoda liidejä, onko kyse brändäyksestä, suhdetoiminnasta vai tietokannan täydentämisestä jäseniä rekisteröimällä?

Hyvä tapa hahmottaa markkinointitavoitteet on usein miettiä asiakaspolku lopusta alkuun. Mitä haluat asiakkaan lopulta tekevän ja mitä sitä ennen täytyy tapahtua?

Laskeutumissivujen tyyppejä

Erilaisia laskeutumissivutyyppejä on jopa kymmeniä, tarkoituksesta riippuen .

Monet yritykset pitävät kotisivustonsa etusivua myös laskeutumissivuna. Vain harvoin tämä on toimiva ratkaisu. Kotisivun ja laskeutumissivun konversioprosentit ovat jo lähtökohtaisesti aivan eri luokkaa, laskeutumissivun eduksi.

Parempi ratkaisu on, että laskeutumissivusi on nimenomaan laskeutumissivuksi oikeaoppisesti suunniteltu sivu.

Toisinaan hyvä markkinointikampanja vaatii useita laskeutumissivuja, jotta ostaja saadaan ohjattua asiakaspolulle. Tyypillisesti tällainen kampanja alkaa tarjouksella, joka on suunnattu uusille asiakkaille.

Olennaista on, että minkä ratkaisun valitsetkin, sen täytyy olla perusteltu.

Määrittele asiakkaasi

Kyse ei ole sinusta. Monet yritykset kertoisivat mielellään oman tarinansa kävijälle. Mutta internetissä asiakas ei jaksa lukea pitkiä ritirimpsuja, vaan siirtyy kärsimättömästi eteenpäin löytääkseen kiinnostavaa sisältöä. Jotta voit tarjoa kiinnostavaa sisältöä, asiakaspersoonan tunnistaminen on tärkeää.

Luonnostele

Tee luonnos sivun ulkoasusta. Aloita listaamalla kaikki sivulle tulevat elementit ja piirrä ne paperille. Tee tämä ennen kuin kirjoitat tekstin, koska näin näet, kuinka paljon tekstille jää tilaa. Vamista, että tärkeimmät elementit näkyvät ruudulla ilman vieritystä.

Mitä elementtejä tarvitaan? Oikea vastaus on, niin monta kuin tarvitaan, ei enempää eikä vähempää. Tässä muutamia ehdotuksia satunnaisessa järjestyksessä:

  • Logo
  • Kuvaileva iskulause
  • Toimintakehoite
  • Suosittelut
  • Tarjous
  • Tekniset tiedot
  • Otsikko
  • Takuutiedot
  • Linkit lisätietoihin
  • Video
  • Kuva

 

Luonnos

Tee sivusta luonnos, johon sijoittelet kaikki mukaan tulevat elementit

Teksti timmiksi

Kerrataan vielä, koska tämä on avainasia: Internetissä juuri kukaan ei lue vaan ”skannaa” tekstiä. Kävijät näkevät otsikkosi, listauksesi ja grafiikkasi.

On tärkeää, että otsikkosi puhuu asiasta, jota kävijä oli etsimässä päätyessään laskeutumissivullesi. Vain noin 20 prosenttia vierailijoistasi lukee varsinaisen tekstin (jonka tulee joka tapauksessa olla hyvin kirjoitettu).

Älä unohda toimintakehotetta eli viestiä siitä, mitä haluat asiakkaan tekevän. Kokeile sijoittaa se jo otsikkoon, sillä otsikko on sivun ainoa elementti, jonka lähes jokainen lukee.

Vinkkejä tekstintekijälle

  • Käytä korkeintaan puolta siitä tekstimäärästä, jota käyttäisit painetussa aineistossa.
  • Otsikoiden pitää vastata sitä, mitä kävijä etsii.
  • Vain tarpeellinen.
  • Unohda tervetuloa-viestit. Ne ovat tilanhukkaa.
  • “Sinä” ja “sinun” on parempi kuin “minä” ja ”minun”.
  • Ihmiset lukevat kappaleista ja listoista vain ensimmäiset sanat .
  • Ihmiset lukevat listojen alut ja loput.
  • Ensimmäisten lauseiden on hyvä olla lyhyitä ja koukuttavia.
  • Käytä vaihdellen lyhyitä ja pitkiä lauseita.
  • Kappaleiden ei pitäisi olla neljää, viittä riviä pidempiä.
  • Numerot ovat tehokkaampia kuin kirjoitetut luvut.

Välttämätön testaus

Laskeutumissivun tehoa voi seurata ainoastaan testaamalla. Silti, tilastojen mukaan kaksi kolmannesta yrityksistä ei koskaan tee sivuvaihtoehtojen niin sanottua A/B-testausta eli sen selvittämistä, mikä eri sivuversioista on tehokkain. Tämä on tavallisin syy siihen, että markinointi-investointien tuotto ei yllä lähellekään odotuksia.

Testaus ei siis ole mikään valinnainen aktiviteetti. Sinun tulee testata laskeutumissivusi tehoa säännöllisesti.  Tarkastele mittareitasi, tee asteittaisia muutoksia ja seuraa niiden vaikutuksia.

Testaus onnistuu helposti laskeutumissivutyökaluilla. Niillä on mahdollista testata erilaisia sivuvaihtoehtoja yhtäaikaa (A/B-testaus), ja näin päästä perille siitä, mikä versio on tavoitteisiin nähden tehokkain.

Trendit ja parhaat käytännöt

Seuraava lista edustaa meidän käsitystämme parhaista käytännöistä:

Muista mobiili

Mobiili on listalla ensimmäisenä hyvästä syystä. Tällä hetkellä kokonaisia verkkosivustoja suunnitellaan ensi sijassa mobiililaitteille ja trendi vahvistuu vauhdilla. Mitä todennäköisimmin sinunkin laskeutumissivustollasi vieraillaan pääasiassa erilaisilta mobiililaitteilta käsin.

Sinäkin olet varmaan joskus täyttänyt minikokoista lomaketta älypuhelimella. Jos olet, ymmärrät yskän. Mobiililaitteella luettavan laskeutumissivun on oltava erinomaisen helppolukuinen ja -käyttöinen ja sen toimintakehotteen selkeästi näkyvissä ja yksiselitteinen.

Kohdista päättäjiin

Tämä liittyy hyvin määriteltyyn ostajapersoonaan. Hyvin usein hän on asemaltaan päätöksentekijä. Älä laske sen varaan, että alaiset välittävät viestisi henkilölle, jonka tosiasiassa haluat tavoittaa.

Suosittelu

Vanha mutta hyvä keino. Erityisen tehokas, jos saat suosittelun  tunnistettavalta brändiltä ja asiakkaaltasi.

Haloefekti

Olet juuri niin hyvä kuin yrityksesi, ja palvelemiisi brändeihin viittaaminen nostaa myös sinun arvoasi – jos asiakkaasi arvostaa kyseisiä brändejä.

Kuvaavat painikkeet

Voit tietysti laiskotella ja käyttää perinteisiä “Osallistu” tai “Klikkaa tästä” tai vaikkapa aina luotettavaa “Lähetä” -painiketta. Mutta jos haluat olla trendikäs tai edes oppia parhaista käytännöistä, painikkeitteisi tulisi olla linjassa toimintakehotteen kanssa. Silloin painikkeen tekstin pitäisi vastata sitä, mitä ostaja on tekemässä: “Kokeile ilmaiseksi” tai “Kokeile nyt”.

Älä pakkosyötä videota

Video on löytänyt tiensä myös laskeutumissivuille ja se on tutkitusti koukuttava elementti. Mutta älä pakkosyötä sitä.  Fiksuin tapa käyttää videota laskeutumissivulla on tehdä siitä käyttäjän aktivoitava. Käyttäjät haluavat kokea hallitsevansa tilannetta.

Trendit eivät ole sattumia; joko ne ovat aina olleet parhaita käytäntöjä jossain toisessa mediassa ja tekevät vain tuloaan myös digitaaliseen mediaan. Ne voivat myös liittyä teknologian muutokseen (kuten mobiili tai uudelleen kohdentaminen) määritellen uudestaan designin ja strategiat.

Kampanjantappajat

On olemassa kardinaalivirheitä, joilla teet tyhjäksi kaikki digimarkkinointiponnistelusi. Vältä ainakin näitä:

Liikaa tekstiä

Kuten sanottu, ihmiset eivät lue vaan ”skannaavat”. Vierailijasi näkevät kuvia, otsikoita ja listoja. Sinulla on kahdesta kahdeksaan sekuntiin aikaa saada potentiaalinen asiakas jäämään sivulle tai ainakin viettämään siellä vähän kauemmin aikaa. Mikä sitten on oikea määrä tekstiä? Ei yhtään enempää eikä vähempää kuin välttämätön.

Huono laskeutumissivu

Kaikki pielessä. Jäsentymätön ja ruma sivu, jolta puuttuu jopa otsikko, on omiaan karkottamaan kävijän nanosekunnissa.

Toimimaton sivu

Harva asia vie luottamusta niin paljon kuin toimimaton verkkosivusto. Paitsi toimimaton laskeutumissivu. Verkkosivustolta on sentään useampia teitä asiakaspolulle, mutta laskeutumissivulta vain yksi tietty. Jos tuo reitti on tukossa, olet johdattanut potentiaalisen asiakkaasi umpikujaan.

Pakolliset kentät

Kuluttajat eivät pidä henkilökohtaisten tietojensa luovuttamisesta muun muassa koska pelkäävät niiden tulevan luovutetuiksi eteenpäin. Pyytämällä vähemmän, saat yleensä enemmän. Saat vielä uusia mahdollisuuksia pyytää potentiaalisen asiakkaasi yhteystietoja, kun olet ensin päässyt vuorovaikutukseen heidän kanssaan.

Resetointipainike

Oletko koskaan tarkoituksellisesti käyttänyt resetointipainiketta? Parhaimmillaankin se on hyödytön. Pahimmassa tapauksessa kuluttaja saattaa epähuomiossa klikata sitä vahingossa ja hukata kaiken tekemänsä. On jo tarpeeksi työlästä täyttää lomake kerran. Kuinka todennäköisesti itse tekisit sen uudestaan?

Yksityisyydensuoja

Harva todella lukee selostuksia yksityisyydensuojasta, mutta useimmat kuluttajat arvostavat sitä, että sinulla on sellainen, ja on virhe haudata se näkymättömiin. Sen tulee olla näkyvissä samassa kohdassa, jossa käyttäjä tekee päätöksen lomakkeen lähettämisestä.

Vaihtoehtojen puute

Jokaisella on omat mieltymyksensä yhteydenpitotapojen suhteen. Toiset haluavat jutella puhelimessa, toiset pitävät live chatista. Toiset haluavat vain täyttää lomakkeen.

Tilastot kertovat, että puhelumahdollisuuden tarjoaminen yhtenä vaihtoehtona lisää lomakkeen lähettämisen todennäköisyyttä, koska se luo luottamusta siihen, että kauppias on tarvittaessa tavoitettavissa.

Riittämättömät tiedot

Kun on kyse rahasta, kukaan ei pidä yllätyksistä. Jos et anna selviä tietoja ennen kaikkea tuotteesi hinnasta (mukaan lukien kuljetus, toimitusaika ja verot), osoitat aliarvostavasi ostajaa.

Liikaa valinnanvaraa

Jokainen vanhempi tietää, että lapselta ei pidä kysyä, mitä tämä haluaa aamiaiseksi. Häneltä kysytään, haluaako hän muroja vai kaurapuuroa. Sinä päätät valinnanmahdollisuuksista. Jos annat liian paljon vaihtoehtoja, asiakas eksyy polulta. Pidä asia yksinkertaisena ja selkeänä.

Omin vai ostovoimin?

Laskeutumissivujen optimointi yrityksen omin voimin on resurssikysymys. Keskikokoisissa yrityksissä markkinointiosasto on tyypillisesti ylikuormitettu. Pienissä yrityksissä omistaja ja henkilökunta ovat yleensä ydintoimintojen täystyöllistämiä eikä heillä välttämättä ole asiaan tarvittavaa osaamista.

Miettiessäsi, pystyisitkö hoitamaan optimoinnin omin voimin vai kannattaako työ ulkoistaa asiantuntevalle ammattilaiselle, sinun kannattaa tarkastella seuraavia asioita:

Resurssit

On houkuttelevaa kokeilla ja tehdä asioita omin voimin. Mutta kannattaa selvittää sisäisen työn todelliset kustannukset. Tarkoittaisiko se henkilökunnan siirtämistä muista välttämättömistä töistä? Maksatko heille siitä, että he opettelevat työn alusta alkaen, kun ulkopuolisella toimistolla tai konsultilla jo olisi tarvittava ammattitaito?

Soveltuvuus

Koska laskeutumissivukampanja on yhdistelmä luovaa ja analyyttistä työpanosta, teknisesti suuntautunut tiimi tai yksilö ei ole parhaimmillaan luovissa töissä eikä luova tiimi välttämättä pysty tulkitsemaan dataa. Molempia tarvitaan. Tämä pätee niin ulkopuolisiin asiantuntijoihin kuin omaan henkilöstöösi.

Kokemus

Toimistoilla voi olla näyttöä sekä luovuudesta että analyyttisestä otteesta. Silti niillä ei välttämättä ole tarjota sellaista taitovalikoimaa, joka peittoaa oman yrityksesi resurssit. Keskity liikenteeseen, jonka haluat laskeutumissivullesi. Jos nykyinen liikenteen määrä ei tyydytä sinua, varmista, että yhteistyökumppanisi pystyy saamaan aikaan sekä liikennettä että konversioita – joko yksin tai yhteistyössä oman tiimisi kanssa.

Laskeutumissivu on siitä ainutlaatuinen, että se on suoraan sidoksissa suurempaan markkinointikampanjaan ja samalla epäilemättä edustaa yrityksellesi merkittävää investointia. Se on myös markkinointiponnistus, johon kytkeytyy huomattava määrä psykologiaa. Yleinen yritysten tekemä virhe on antaa toteutus talon IT-osaston tai graafisten suunnittelijoiden tehtäväksi oman toimen ohella, kun sen pitäisi olla ajankohtaisen markkinointikampanjan keskeinen osa.

Yhteenveto

Laskeutumissivun optimoinnin tavoitteena on konvertoida sivulle tulevasta liikenteestä liidejä. Tavoitteena voi olla jopa yli 40 prosentin konversioaste.

Onnistunut optimointi pähkinänkuoressa

Potentiaalinen asiakkaasi etsii hakukoneella tuotetta tai palvelua, joka sinulla on tarjota. Haluat saada hänet tulemaan laskeutumissivullesi, joten mainostat sitä maksetuin netti-ilmoituksin, ehkä myös painetussa mediassa tai sähköpostissa.

Varmistaaksesi mainoksesi näkyvyyden netissä pidä huolta, että laskeutumissivusi teksti sisältää avainsanoja, joita asiakaspersoonasi käyttävät ja että teksti on heidän kannaltaan relevanttia. Näkyvyyteen ja sen myötä sivustollesi löytävien kävijöiden määrään vaikuttaa lisäksi laskeutumissivusi rakenne.

Laskeutumissivulla  kerrot ytimekkäästi tuotteesta/palvelusta sen keskeiset hyödyt asiakkaan kannalta ja teet asiakkaalle tarjouksen, johon hänen on helppo reagoida.

Tarjouksessa on oltava selkeä toimintakehote. Tässä vaiheessa et välttämättä vielä tarjoa itse tuotetta, vaan esimerkiksi ilmaista lisätietoa. Tavoitteenasi on ensin luoda asiakkaaseen kontakti ja luottamusta.

Seuraavassa vaiheessa teet uuden tarjouksen. Jos asiakas vastaa siihen myönteisesti, hän on ryhtynyt vuorovaikutukseen kanssasi. Tämän jälkeen hänet on paljon helpompi luotsata kohti ostopäätöstä.

Ajattele jokaista vaihetta potentiaalisen asiakkaasi näkökulmasta. Mitä hän etsii? Kuinka voin auttaa häntä? Miten tuotteeni/palveluni ratkaisee hänen ongelmansa? Kuinka kerron sen hyödyt mahdollisimman kiinnostavasti ja kuluttamatta turhaan hänen aikaansa? Mikä on hänelle mieluisin yhteydenpidon muoto?

Muista, että laskeutumissivun onnistunut optimointi on suurimmaksi osaksi psykologiaa.

Hyvä laskeutumissivu – 25 kohdan tarkistuslista

  1. Kertooko otsikkosi, mistä sivulla on kyse? Onko sillä yhteys maksettuun verkkomainontaasi?
  2. Tarkentaako alaotsikko viestisi? Onko timantinkova tarjous jo selvillä?
  3. Keskittyykö laskeutumissivusi yhteen asiaan ja onko se suunnattu yhdelle ostajapersoonalle?
  4. Pystyykö kuka tahansa ymmärtämään viestisi 5–10 sekunnissa?
  5. Ymmärtääkö kävijä, mitä hän saa vastineeksi kontaktista kanssasi?
  6. Keskittyykö teksti asiakkaan saamiin hyötyihin ominaisuuksien sijaan?
  7. Käytätkö omaperäistä kuvaa tai videota, joka kertoo olennaisen? (Ei kuvapankkikuvia)
  8. Onko sivulla selkeä toimintakehote?
  9. Näyttääkö sivu ammattimaisesti toteutetulta?
  10. Onko kirjautumislomake näkyvillä ilman sivun vierittämistä?
  11. Oletko poistanut sivulta kaikki muualle johtavat linkit?
  12. Pyydätkö mahdollisimman vähän yhteystietoja?
  13. Onko laskeutumissivusi ja mainosviestiesi välillä looginen jatkumo?
  14. Ovatko tiedot yksityisyydensuojakäytännöistäsi sijoitettu lähetyspainikkeen läheisyyteen?
  15. Onko lähetyspainikkeesi tehty kiinnostavammaksi kuin pelkkä “Lähetä”-painike?
  16. Onko laskeutumissivusi yhtä hiottu kuin hissipuheesi?
  17. Ilmaisetko selkeästi ilmaislahjasi arvon?
  18. Käytätkö asiakastarinoita, sertifikaatteja ja suositteluja sopivissa kohdissa?
  19. Tarjoatko useita yhteydenottokanavia? (puhelin, chat, sähköposti)
  20. Tarjoatko lisätietoa ponnahdusikkunoiden kautta niin, ettei sitä haluavan vierailijan tarvitse jättää sivua?
  21. Teetkö kiitossivulla kävijälle uuden tarjouksen? Onko kiitossivu personoitu juuri saadulla datalla?
  22. Luoko tarjouksesi kiireellisyyden tunteen?
  23. Luotko erilliset laskeutumissivut liidien segmentoimiseksi? (PPC, näyttömainonta, sähköposti, printti, jne.)
  24. Onko sivusi toteutettu niin, että voit hyödyntää pohjaa uudestaan myöhemmin?
  25. Jos sivullasi on useita askelia sisältävä prosessi, ilmaisetko selvästi, kauanko sen läpimeno vie aikaa? Esimerkki: Osallistu kaksi kysymystä sisältävään tutkimukseen, se vie vain pari minuuttia.

Esittely

Minun nimeni on Jukka Ikonen ja toimin yhteistyössä Digisetin kanssa digimarkkinoinnin alueella. Sain kunnian kirjoittaa digimarkkinointiin liittyviä blogeja Digisetin verkkosivuilla, toivottavasti koet ja saat näistä hyötyä omaan bisnekseesi.

Minulla on yli 20 vuoden kokemus ratkaisumyynnistä ja viime vuodet olen päivittänyt osaamistani digiaikaan ja digimarkkinointiin. 

Autan asiakkaitani paremmin hyödyntämään internetiä strategisena työkaluna ja kasvattamaan heidän liiketoimintaansa. Tiedän, kuinka digitaalinen media valjastetaan hyötykäyttöön.

Tyypillinen toimeksianto uusissa hankkeissa on seuraava: analysoin asiakkaan strategian, tavoitteiden, nykyisen verkkonäkyvyyden ja kilpailija-analyysin perusteella millainen, holistinen, markkinointistrategia sopisi parhaiten ja vie asiakkaan mahdollisimman tehokkaasti asetettuihin tavoitteisiin.

Edustan Suomessa WSI (https://www.wsiworld.com/) nimistä yritystä. WSI on Kanadalainen digitaalisen markkinoinnin verkosto, jolla on toimintaa yli 80 maassa. Kumppaneitamme ovat kaikki merkittävimmät teknologiatalot maailmassa: Google, Microsoft, SharpSpring ja Hubspot vain muutamia mainitakseni.

Menetelmämme on hioutunut 20 vuoden kokemuksella erittäin toimivaksi ja meiltä löytyy tarvittava keinovalikoima –  myös sinulle.

Ota yhteyttä, jutellaan lisää: jukka.ikonen@wsijukka.com, +358 40 750 1796, www.linkedin.com/in/jukka-ikonen