Digi­mark­ki­nointi todella toimii – kun tekee oikeita asioita

Oletko tyytyväinen verkkosivustosi tuomien asiakkaiden  ja syntyneiden kauppojen määrään?

Entä tiedätkö, löytääkö asiakas sinut helposti verkosta, kun hän olisi valmis tekemään kaupat?

 

SOME-markkinointi

Sosiaalinen media on tätä päivää digitaalisessa maailmassa. (Kuva WSI)

Yritykselläsi on todennäköisesti verkkosivut, mahdollisesti myös verkkokauppa. Se luultavasti näkyy sosiaalisessa mediassa ja parhaassa tapauksessa olette optimoineet näkyvyytenne mobiililaitteille. Ehkä lähetätte sähköisiä asiakaskirjeitä, pidätte yllä blogia ja tarjoatta erilaisia sähköisiä vuorovaikutustapoja.

Yrityksesi voi olla hyvinkin aktiivinen verkossa, mutta onko sinulla käsitystä siitä, kuinka tehokkaasti toimit? Mikä kanavista tuo sinulle eniten asiakkaita ja miksi? Millainen blogipostaus saa aikaan eniten liikennettä sivuillasi? Kuinka moni asiakas jättää verkko-ostokset kesken ja miksi?  Löysikö hakukonetta käyttävä asiakas ensinkään verkkosivuillesi? Miten pärjäät kilpailijoihisi verrattuna ja mitä ne tekevät paremmin? Näitä kysymyksiä on hyvä miettia kun kehittää omaa näkyvyyttään verkossa.

Totuus on, että liian moni yritys on tyytymätön digitaalisen markkinointinsa pohjalta saamiensa asiakkaiden määrään sekä laatuun. Osa on syvästi pettynyt verkkosivujensa ulkoasuun ja hakukoneoptimointiin käyttämäänsä aikaan ja rahamäärään.

Olet ehkä kokenut tämän ja turhautunut sähköisiin kokeiluihin. Nyt ehkä mietit jopa, mihin sinun yrityksesi  ylipäätään tarvitsee digiratkaisuja, ovathan bisnestavoitteet ennallaan. Haluat kasvattaa myyntiä ja kehittää yritystäsi. Tarvitset enemmän ja parempia liidejä mahdollisimman kustannustehokkaasti. Haluat parantaa yrityksesi johtamisprosesseja ja toiminnanohjausta.

Määrä ei korvaa laatua

Digimarkkinointi on kuin onkin vastaus kaikkiin näihin haasteisiin. Digitaalisella markkinoinnilla on valtava potentiaali.  Tässä on muutama keskeinen syy siihen, miksi näin on:

  1. Digitaalisen markkinoinnin keinoilla tavoitat helposti suurempia yleisöjä kuin perinteisin menetelmin, kaiken lisäksi pienemmällä kontaktihinnalla.
  2. Digitaalisen markkinoinnin avulla tavoitat potentiaalisen asiakkaasi ajasta ja paikasta riippumatta.
  3. Digitaalinen markkinointiviesti on helposti ja joustavasti räätälöitävissä asiakkaan ja tilanteen mukaan.
  4. Koska markkinoilla on runsaasti myös täysin ilmaisia markkinointi- ja myyntialustoja, digitaalinen markkinointi onnistuu myös hyvin pienellä budjetilla.

Olennaista on, että digimarkkinoinnissa määrä ei korvaa laatua. Eli ahkerakaan läsnäolo verkossa ei yksistään riitä synnyttämään myyntiä. Eihän fyysisessäkään liikkeessä synny kauppaa pelkästään täyttämällä kauppa myyjillä. Myyjien täytyy myös osata hommansa.

Sama pätee digimarkkinointiin. Jotta myyntiä alkaa tulla, tarvitset selvän käsityksen siitä, mitä voi, mitä pitää ja mitä kannattaa tehdä. Missä ja milloin, millaisessa muodossa. Digitaalisessa markkinoinnissa on selvät askelmerkit, jotka täytyy ottaa huomioon, jos haluaa nähdä tuloksia. Mutta niitä myös tulee.

Palvele asiakasta ja mittaa tuloksia

Koska haluamme auttaa sinua, kerromme suoralta kädeltä parhaan neuvomme: Juuri sinä kuulut digiajan menestyjiin, jos vain pystyt antamaan asiakkaallesi ylivertaisen virtuaalisen asiakaskokemuksen. Panosta siis siihen.  – Digitaalisia markkinoinnin työkaluja hyödyntämällä ylivertainen asiakaskokemus on helpommin toteutettavissa kuin koskaan aikaisemmin.

Toinen osa-alue, johon sinun täytyy panostaa, on mittaaminen.  Mittaa tuloksia, niin tiedät jopa ajantasaisesti, teetkö oikeita asioita ja pystyt tekemään oikeita korjausliikkeitä. Yksi digitaalisen markkinoinnin ehdottomista hienouksista on, että digitaaliset alustat mahdollistavat markkinointisi kustannusten ja tehon yksityiskohtauksen mittauksen ja seurannan. Ei enää hukkaan heitettyjä budjetteja.

WEB-analytiikka

Digitaaliset alustat mahdollistavat tulosten tarkan seurannan. (Kuva WSI)

Kuinka ylivertainen asiakaskokemus sitten synnytetään digimarkkinoinnin keinoin? Miten mitataan tuloksia? Miten toteutetaan sellaiset verkkosivut, jotka houkuttelevat ostamaan? Miten hakukoneet löytävät yritykseni? Mitä kilpailijat tekevät ja kuinka yritykseni sijoittuu niihin verrattuna? Mitä mobiililaitteiden yleistyminen merkitsee yritykselleni? Kysymyksiä on paljon muitakin, ja niihin kaikkiin tarvitset tyydyttävän vastauksen pärjätäksesi verkkoon siirtyneillä markkinoilla.

Mistä tarvitset tietoa juuri nyt?

Haluamme sinun menestyvän ja siksi  tulemme tarjoamaan sinulle perustiedot digitaalisen markkinoinnin 12 keskeisestä osa-alueesta. Blogit ovat erittäin hyödyllisiä ja olennaiseen keskittyviä ja ne julkaistaan tämän blogin jatkoksi nettisivuillamme.

Tulevissa blogeissamme käymme läpi alla luetellut aiheet. Aiheiden käsittelyyn voit myös sinä, hyvä lukijamme vaikuttaa. Kerro meille, mistä kolmesta aiheesta tarvitsisit juuri nyt tietoa. Voit myös esittää kysymyksiä, joihin toivoisit meidän blogeissa vastaavan. Lähetä vastauksesi osoitteella: jukka.ikonen@wsijukka.com.

Aiheet ovat seuraavat:

  1. Tehokas kilpailija-analyysi
  2. Hyvin konvertoivien verkkosivujen toteutus
  3. Tuottava verkkokauppa
  4. Asiakasta ymmärtävä sisältömarkkinointi
  5. Sitouttava some-markkinointi
  6. Digimainonta
  7. Myyvät ja oikein optimoidut laskeutumissivut
  8. Oikein toteutettu hakukoneoptimointi (SEO)
  9. Asiakkaat tavoittava mobiilimainonta
  10. Sähköpostimarkkinointi kannattaa, mutta on taitolaji!
  11. Markkinointiautomaatio – ylivertaisen asiakaskokemuksen mahdollistaja
  12. Datan merkitys digimarkkinoinnissa

 

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on digitaalisen markkinoinnin keskeisiä osa-alueita. (Kuva WSI)

Esittely

Minun nimeni on Jukka Ikonen ja toimin yhteistyössä Digisetin kanssa digimarkkinoinnin alueella. Sain kunnian kirjoittaa digimarkkinointiin liittyviä blogeja Digisetin verkkosivuilla, toivottavasti koet ja saat näistä hyötyä omaan bisnekseesi.

Minulla on yli 20 vuoden kokemus ratkaisumyynnistä ja viime vuodet olen päivittänyt osaamistani digiaikaan ja digimarkkinointiin. 

Autan asiakkaitani paremmin hyödyntämään internetiä strategisena työkaluna ja kasvattamaan heidän liiketoimintaansa. Tiedän, kuinka digitaalinen media valjastetaan hyötykäyttöön.

Tyypillinen toimeksianto uusissa hankkeissa on seuraava: analysoin asiakkaan strategian, tavoitteiden, nykyisen verkkonäkyvyyden ja kilpailija-analyysin perusteella millainen, holistinen, markkinointistrategia sopisi parhaiten ja vie asiakkaan mahdollisimman tehokkaasti asetettuihin tavoitteisiin.

Edustan Suomessa WSI (https://www.wsiworld.com/) nimistä yritystä. WSI on Kanadalainen digitaalisen markkinoinnin verkosto, jolla on toimintaa yli 80 maassa. Kumppaneitamme ovat kaikki merkittävimmät teknologiatalot maailmassa: Google, Microsoft, SharpSpring ja Hubspot vain muutamia mainitakseni.

Menetelmämme on hioutunut 20 vuoden kokemuksella erittäin toimivaksi ja meiltä löytyy tarvittava keinovalikoima –  myös sinulle.

Ota yhteyttä, jutellaan lisää: jukka.ikonen@wsijukka.com, +358 40 750 1796