Digimainonta kuuluu ostopolun joka vaiheeseen

Digimainonta on kasvanut hakukonemainonnasta valtavaksi valikoimaksi erilaisia tapoja ja välineitä, jotka oikein käytettyinä ovat erinomaisen tehokkaita työkaluja. Olennaista on tietää miten ja milloin niitä käytetään, jotta asiakas saadaan ostamaan. Ala kehittyy kuitenkin sellaista vauhtia, että digimainonnan palvelut kannattaa useimmiten hankkia oman talon ulkopuolelta.  

Digimainonta

Digimainonnan keinovalikoima on paisunut valtaviin mittoihin. Mitä kannattaa tehdä ja miksi? (Kuva: geobrava.wordpress.com)

Kysyt ehkä, miksi digimainontaan kannattaisi ylipäätään panostaa. Sanomme heti ja suoraan, että sen pitäisi olla osa digimarkkinointistrategiaasi riippumatta mistä tahansa muista markkinointiponnistuksistasi. Digimainontaa ei yksinkertaisesti voi enää jättää huomiotta.

Tärkein syy on tämä: suurin osa myös sinun asiakkaistasi on jo siirtynyt verkkoon etsimään tuotteita ja palveluita. Hyvin todennäköisesti jokin osa päivittäin tehdyistä noin viidestä miljardista hakukonehausta koskettaa myös sinun liiketoimintaasi.

Tämä koskee sinua siinäkin tapauksessa, että sinulla on fyysinen myymälä. Lähistöllä liikkuva potentiaalinen asiakkaasi nimittäin menee yhä useammin siihen liikkeeseen, jonka helpoimmin löytää mobiilihaulla.

Toinen vastaansanomaton syy on, että jokainen yritys haluaa lisää laadukkaita, kauppoihin johtavia liidejä. Ihan kuriositeettina – digimainonnassa keskeisten, oikeaoppisesti tehtyjen laskeutumissivujen konversioprosentti pitäisi olla noin 40 prosenttia. Vertaa tätä lukua perinteisen myyntiputkesi konversioprosenttiin ja tee oikea johtopäätös.

Jos sinua edelleen epäilyttää, lue tämä: Digitaalisen markkinoinnin tuottoja ja vaikutuksia myyntiin on tällä hetkellä mahdollista seurata hyvinkin tarkasti, kiitos markkinointiautomaation. Digimarkkinointi on mahdollistanut sen, mistä alalla on puhuttu vuosikymmeniä: markkinoinnista on tullut aidosti tulosyksikkö kustannuspaikan sijaan.

Verkkomainonta laajenee

Digimainonta ei ole enää vain hakukonemainontaa. Sitäkin kyllä, mutta nykyisin keinovalikoimasta löytyy tapoja hyvinkin ripeään tunnettuuden kasvattamiseen ja konversioiden hankkimiseen.

Tässä blogissa luomme tiiviin katsauksen digimainonnan työkalupakkiin. Sen ytimessä ovat  edelleen hakukone- ja näyttömainonta, mutta ne toisaalta monipuolistuvat jatkuvasti ja niiden rinnalle tulee uusia konsteja.

Olennaista alalla on, että uusia välineitä ja alustoja tulee jatkuvasti lisää ja entistenkin ominaisuudet kehittyvät jatkuvasti. Kannattaakin tosissaan pohtia, onko digimarkkinoinnin tekeminen omin voimin tarpeeksi tuloksellista.

Maksettu hakukonemainonta

Maksettu hakukonemainonta  (pay-per-click, PPC) tarkoittaa hakukonetuloksissa näkyviä mainoksia. Ne sijoittuvat orgaanisten hakutulosten yläpuolelle ja oikealle puolelle. Mainoksen sijoitus hakutuloksissa määriytyy avainsanojen niin sanotussa huutokaupassa.

Digimainonta

Maksettu hakukonemainonta on tehokas tapa tuoda nopeasti lisää liikennettä sivustollesi. Myös kustannukset pysyvät kurissa, kun se tehdään suunnitelmallisesti. (Kuva: sitesmatrix.com)

Hakukonemarkkinointialustoista nimekkäin on Googlen AdWords. Myös muut hakukoneet, kuten Bing ja Yahoo tarjoavat tähän omat vaihtoehtonsa.

Hakukonemainoksessa on linkki verkkosivullesi. Kun joku klikkaa mainostasi, hän siirtyy linkin osoittamalle laskeutumissivulle. Älä ohjaa mainosta klikannutta potentiaalista asiakasta pääsivullesi sillä hän on jo osoittanut olevansa halukas ”tekemään kaupat” tai antamaan yhteystietonsa. Pääsivulla on liikaa muita houkutuksia ja hän saattaa unohtaa miksi sinne päätyi. Mainokseen liittyvä laskeutumissivu kannattaa suunnitella huolella.

Prosessi perustuu siihen, että hakukone käy näkymätöntä huutokauppaa sinun toiminnallesi relevanteista avainsanoista ja hakutermeistä. Niiden perusteella Google laskee mainoksellesi tuloksen (score), jonka perusteella se sijoittaa sen listauksiin. Tulokseen vaikuttavat useat muuttujet, kuten avainsanan  oletettu klikkausmäärä (click-through rate, CTR), mainostekstin relevanssi ja avainsanojen esiintyminen laskeutumissivulla ja tietysti tarjouksesi eli kuinka paljon olet valmis maksamaan klikkauksesta.

Kumpi sitten on tärkeämpää, hakukoneoptimointi vai maksettu hakukonemainonta? Vastaus on molemmat. Asiaa voi hahmotella muun muuassa seuraavilla tekijöillä:

  • Kuinka kilpailtuja yrityksesi/tuotteittesi/palveluittesi kannalta keskeiset hakusanat ovat
  • Maksettujen hakukonemainosten hinnat (riippuu avainsanasta, kilpailutilanteesta ja mainoksen laatutekijöistä)
  • Yritystoimintasi laajuus (paikallinen, alueellinen, valtakunnallinen vai globaali)
  • Markkinoimasi tuotteen tai palvelun tyyppi ja hinta
  • Paljonko aikaa voit käyttää hakukonemainonnan ja hakukoneoptimoinnin hallinnointiin
  • Paljonko liidejä tarvitset tavoitteesi saavuttamiseen

Maksetun hakukonemainonnan kannalta olennaisia ovat muun muassa seuraavat asiat:

  • Avainsana-analyysi
  • Hyvin laadittu mainosteksti
  • A/B-vaihtoehtojen testaus
  • Tarjousten laskenta
  • Laskeutumissivun relevantti sisältö
  • Selkeä ja tehokas toimintakehotestrategia
  • Tulosten mittaus

Välittömät tulokset

Maksettu hakukonemuoto on ainutlaatuinen mainonnan muoto siinä mielessä, että se tuottaa välittömiä tuloksia. Oikein toteutettuna mainokset näkyvät nopeasti hakukonelistausten yläpäässä – toisin kuin orgaanisissa hakukonelistauksissa, joiden ykkössivulle pääseminen vaatii pitkän ajan ponnisteluja, eikä silloinkaan aina onnistu, ellei tarkkaan ymmärrä mitä ollaan tekemässä.  Yleensä kannattaa tehdä molempia; maksetulla mainonnalla saat kävijöitä sivustollesi heti ja orgaanisella hakukoneoptimoinnilla investoit omaan sivustoon ja saat pysyviä tuloksia pidemmällä tähtäimellä.

Hakukonemainos on nopea laatia ja se voi kirjaimellisesti tuottaa yrityksellesi tuloksia nopeammin kuin ehdit lukea tämän blogin loppuun. Se voidaan myös kytkeä pois päältä yhtä nopeasti. Hakukonemainos voidaan aikatauluttaa etukäteen esiintymään tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan ja mainokset ovatkin yleensä kampanjoita, joilla on rajallinen aika.

Esimerkki:

Olet autokauppias, ja edustamasi autotehdas käynnisti juuri laajan tv-mainoskampanjan koskien uutta mallia, joka myös sinulla on myynnissä. Koska haluat hyödyntää tv-kampanjan herättämän kiinnostuksen, laitat nopeasti pystyyn kyseistä mallia koskevan hakukonemainoskampanjan.  Kohdistat kampanjan vain omalla myyntialueellasi tehtyihin hakuihin ja ohjaat mainosten kautta tulevan liikenteen kyseistä automallia käsittelevälle verkkosivullesi. Paikallinen hakukoneen kautta tuleva liikenne alkaa välittömästi ohjautua sivullesi. Asiakkaasi voivat tutustua mallin tietoihin ja ottaa yhteyttä myyntiedustajaasi.

Luotettava liikenne

Kukapa ei toivoisi, että hyvät tulokset jatkuisivat päivä toisensa jälkeen. Tämäpä  onkin yksi hakukonemainonnan parhaista puolista.

Tällä hetkellä maailmassa tehdään viisi miljardia hakukonehakua joka päivä. Hakujen määrän räjähdysmäiselle kasvulle ei ole näkyvissä loppua. Merkittävän suuri osa hauista koskee jotakin tuotetta tai palvelua, mikä on minkä tahansa yrityksen kannalta keskeinen tieto.

Avain

Jotta asiakkaat löytävät sinut digimaailmassa, tarvitset oikeita avainsanoja. Oikealla avainsanojen yhdistelmällä ei ole vaikeaa pitää yllä tasaista  kävijävirtaa verkkosivullesi. Joka päivä saat sivuillesi uusia asiakkaita, jotka etsivät nimenomaan tarjoamaasi tuotetta. (Kuva: moondustwriter.com)

Millä tahansa toimialalla toimitkin – oletpa mekaanikko, paikallinen ravintolanpitäjä, valtakunnallinen pakkausmateriaalien tuottaja – kuvittele kaikki ne juuri sinun tuotettasi tai palveluasi juuri nyt etsivät kuluttajat, jotka kääntyvät kilpailijasi puoleen. Maksetun hakukonemaininnan avulla he voisivat jo olla sinun asiakkaitasi.

Voit hallita kuluja

Hakukonemainontaa sanotaan joskus kalliiksi. Ilman suunnitelmaa ja seurantaa siihen onkin mahdollista upottaa periaatteessa miten paljon rahaa hyvänsä. Mutta hyvin toteutettuun kampanjaan kuuluu myös tarkka kustannusten hallinta.

Hakukoneiden mainostyökalut tarjoavat sinulle mahdollisuuden rajoittaa klikkauskohtaisia kustannuksia ja määritellä päiväbudjetin. Avainsanojen huutokauppa ja tulosten sijoittelu hakulistauksissa mukautetaan automaattisesti budjettiisi. Budjetti määritellään tavoitteen mukaan. On tietysti selvää, että suuremmilla investoinneilla sijoitukset pääset hakulistauksissa korkeammalle.

budjetti

Hyödynnä tarjolla olevia apuvälineitä. On olemassa lukuisia hakukoneista riippumattomia työkaluja, joilla pystyt hallitsemaan kustannuksia ja budjettiasi jopa tarkemmin kuin hakukoneiden omilla työkaluilla. (Kuva: thebluediamondgallery.com)

Avainsanojen muokkaamiseen mahdollisimman hyvin hakukoneiden tarjouskilpailussa menestyviksi on niin ikään omia työkaluja, joilla voit varmistaa, että saat aina suurimman mahdollisen hyödyn.  Niillä voit tehdä yksittäisestä avainsanasta mahdollisimman kilpailukykyisen sekä budjettiisi sopivan.

Avainsana voidaan virittää jopa liidikohtaisten kustannusten tai tuotekohtaisten myyntikustannusten mukaan.  Järjestelmät myös oppivat, mitkä avainsanat todennäköisimmin johtavat konversioihin. Ne oppivat lisäksi ottamaan huomioon avainsanakohtaisen budjettisi.

Yhdistämällä tämäntyyppisen optimoinnin kuukausibujdettiin pystyt toteuttamaan hakukonemainontaa ennustettavin kiintein kustannuksin.

Laajenna kampanjaa

Laajennetun kampanjan tarkoitus on tehdä hakukonemainoskampanjasta tehokkaampi levittämällä sitä kaikille alustoille, joilla hakuja tehdään – pöytäkoneet, älypuhelimet ja tabletit.

Esimerkki: Yhä useammin olennainen kysymys on, otatko mobiilihaut huomioon? Käytännössä huomattava osa paikallisten mobiilihakujen tekijöistä kävelee sisään sen yrityksen ovesta, joka hakulistauksissa nousee ykköseksi.

Googlessa on ominaisuus, joka mahdollistaa hakusanakohtaisten tarjousten käytön silloin, kun joku tekee hakua sinun yrityksesi lähistöllä. Mainoksesi nousee silloin hakulistauksen kärkeen ja voit odottaa klikkauksia. Google voi myös näyttää yhteystietosi ajo-ohjeineen, ja asiakas voi soittaa sinulle saman tien.

Mainoslaajennukset (Ad Extensions) ovat hakukonemainoksen lisäominaisuuksia.  Ideana on antaa hakua tekevälle lisää syitä klikata mainostasi.  Ne voivat myös parantaa mainoksesi sijoitusta hakukonetuloksissa.

Kerää tietoa

Samalla kun hakukonemainoskampanjasi kasvattaa liikevaihtoa, se voi kerätä liiketoiminnan kehittämisen kannalta arvokasta tietoa.  Tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan vielä tiedosteta kovin hyvin.

Hakukonemainonta voi markkinatutkimuksen tapaan. Saat esimerkiksi keskeistä tietoa suosituimmista hakutermeistä, joiden kautta sivuillesi päädytään. Sen pohjalta voit laajentaa avainsanojen valikoimaa ja luoda lisää kysyntää tuotteillesi. Voit käyttää termejä myös hakukoneoptimointiin.

Esimerkki: Autovakuutuksiin perinteisesti erikoistuneet vakuutusyhtiöt voisivat testata myös vene- ja matkavakuutusmainoksia.  Jos testit osoittavat, että kyseiset mainokset tuottavat riittävän määrän hakuja ja liikennettä, vakuutusyhtiöt voisivat harkita tarjontansa kasvattamista myös näille alueille. Googlella on tämänkaltaiseen testaukseen sopiva avainsana-analyysityökalu, Keyword Planner.

Hakukonemainonta tuottaa myös asiakkaita koskevaa tilastotietoa, jota muutoin olisi vaikeasti saatavilla kuten sijaintitietoa sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä koskevaa tietoa .  Sen pohjalta pystyt kohdentamaan viestisi haluamallesi asiakaskunnalle ja ajoittamaan kampanjat ihanteellisesti, tai suunnittelemaan omat resurssisi niin, että pystyt vastaamaan kampanjoiden herättämään kysyntään.

Tuotekampanjat

Nyt mennään jo syvemmälle yksityiskohtiin, mutta mainittakoon myös tämä: jos myyt tuotteita verkkokaupassa, tuotteita listaavat mainokset (PLA) nostavat tuotteesi esille relevanteissa hauissa.  Tuotelistat näytetään Googlessa tyypillisesti asiakkaan etsiessä tiettyä tuotetta.

Tuotelistausmainoksen voi luoda Google Merchant Center -tilillä, josta on yhteys Google Adwords -tiliin. Kerran tehtynä prosessi on lähes automaattinen. Voit kohdistaa tarjouksesi joko tuoteryhmille tai tietyille tuotteille niiden tärkeyden mukaan. Voit myös tehdä erikoistarjouksia.

Tuotelistausmainos tuo asiakkaan suoraan verkkokauppaasi ostoksille ja maksat vain, jos mainosta klikataan.

Ole osa laajempaa ekosysteemiä

Google on digitaalisen mainosmaailman suurin tekijä.

hakukoneet

Kumppanuuksiensa turvin Google voi tarjota sinulle pääsyn myös AOLin, YouTuben, Google Mapsin ja tuhansien  muiden digitoimijoiden mainossivuille. (Kuva: courses.lumenlearning.com)

Uusinta uutta Googlella on ns. Home Services (Kodin palvelut), joille Google tarjoaa myös Google Guarantee takuun. Google takaa työtuloksen tiettyyn summaan asti; toki he ensin analysoivat ja sertifioivat ko. firman. Nämä palvelut ovat jo pitkällä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Google ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto. Pidä mielessä myös Bing ja Yahoo. Vaikka niillä on hakukonemarkkinoilla Googlea pienempi siivu, näkyvyys niiden listauksissa voi olla huokeampaa – ja konversiomäärät jopa korkeampia, etenkin, jos kohdeyleisösi löytyy sieltä paremmin.

Myös Facebookin markkinapaikalla Home Services on saanut oman osion. Home Services liittyy tyypillisesti pikkufirmoihin jotka tarjoavat esimerkiksi putkimies, kirvesmies, katonkorjaaja tyyppisiä palveluita. Saapa nähdä koska nämä palvelut tulevat myös eurooppalaisten käyttäjien ulottuville.

Jos tuotteesi tai palvelusi sopivat hyvin Amazonin ostajakunnalle, voit mainostaa myös siellä myös varsinaisesti myymättä tuotteitasi siellä. Amazonin mainosalustalle pääsee suoraan yrityksen verkkosivulta Amazon.comista.

Sopivimman ja panos-hyöty-suhteeltaan parhaat konversiot tuottavan mainosfoorumin löytäminen vaatii vain hieman testausta. Muista myös yhdistää hakukonemainontasi seuranta verkkosivustosi analytiikkaan.

Näyttömainonta

Näyttömainonta eli bannerimainonta on maksetun hakukonemainonnan vastakohta, erittäin yleinen internetissä. Näyttömainoksia käytetään tyypillisesti brändin tunnetuksi tekemiseen ostopolun alkupäässä tai muiden kampanjoiden, kuten hakukonemainonnan, täydentämiseen.

Bannermainonta

Näyttömainokset voivat tuottaa konversioita, mutta eivät yleensä yhtä tehokkaasti kuin hakukonemainonta tai tuotekampanjat.  (Kuva: monicamoawad.wikispaces.com)

Jos käytät bannerimainontaan kumppania, vaadi kampanjastasi läpinäkyvää seurantatietoa. Ilman tietoa mainoksen julkaisutiheydestä ja -ajoista on käytännössä  mahdotonta seurata kampanjan tehoa ja kontrolloida brändimainetta. Et halua häiritä potentiaalisia asiakkaitasi ärsyttävällä mainonnalla, varsinkaan tietämättäsi.

Näin optimoit näytölle

Yksi parhaita tapoja näyttömainonnan optimointiin on laatia musta ja valkoinen lista. Mustalle listalle kirjaat sivustot, joilla on vain vähän kävijöitä tai se on liian kallis. Tämän listan vaihtoehdot hylkäät. Valkoiselle listalle kuuluvat sivut, joita klikataan ahkerasti tai jotka tarjoavat alhaiset kustannukset klikkausta kohti. Investoinnit niihin voivat tuottaa hyvin.

Seuraa näyttömainontaasi kategorioittain, kiinnitä huomiota liikennemääriin ja klikkauskohtaisiin kustannuksiin. Panosta tehokkaimmin tuottaviin kategorioihin ja vähennä investointeja sinne, missä ne tuottavat heikommin.

Seuraa mainonnan tehoa myös laitetyypeittäin. Jos mobiililaitteista klikataan ilmoitustasi vähemmän kuin muista laitteista, suosittelemme mobiiliystävällisten mainosten ja laskeutumissivujen toteuttamista.

Hallintavälineet

AdWords-tiliin liittyvä Display Planner mahdollistaa näyttömainosten hallinnan  ja mainoskampanjoiden optimoinnin yhden käyttöliittymän kautta. Siihen liittyy tavallisesti mahdollisuus reaaliaikaiseen hintatarjousten hallinnointiin samaan tapaan kuin hakukonemainonnan avainsanahuutokaupassa.

Display Planner tekee lisäksi ehdotuksia mainosten kohdentamisesta. Ehdotusten pohjana ovat muun muassa avainsanat, käyttäjien kiinnostuksen kohteet, kohderyhmätiedot, aiheet ja verkkosivujen sijoittelu. Se ottaa huomioon esimerkiksi mobiililaitesovellukset ja uudelleenmarkkinoinnin.

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinoinnin ideana on tuoda mainoksesi uudestaan näkyville. Joku on käynyt verkkosivullasi katsomassa tuotettasi, mutta ei ole reagoinut sen kummemmin tai ostoprosessi on jäänyt kesken. Nyt hän näkee mainoksesi uudestaan esimerkiksi paikallisella uutissivulla.

Uudelleenmarkkinointi tähtää siihen, että asiakkaasi palaa verkkosivullesi tällä kertaa ostomielessä. Tiesitkö, että uudelleenmarkkinointi voi nostaa liikevaihtoa jopa 15–20 prosenttia?

Uudelleenmarkkinointikampanjaa toteuttaessasi pidä huolta, että käytät alustaa, joka mahdollistaa alan uusimmat menetelmät.

Uudelleenmarkkinoinnilla pääsee hyviin tulokseen pitämällä mielessä pari periaatetta:

  • Kuva ratkaisee. Käytä ammattisuunnittelijaa tai käytä asiakkaasi ensiksi katsomaa tuotekuvaa, jos voit.
  • Älä kirjoita tylsää tekstiä. Ole kuvaileva ja kerro hyvä syy, miksi asiakkaan kannattaisi vielä kertaalleen harkita tuotteesi ostoa.
  • Anna erikoistarjous tai alennuskuponki.
  • Tee vaihtoehtoisia mainoksia, jotta voit testata, mikä niistä toimii parhaiten.
  • Uudelleenmarkkinointi tehoaa parhaiten, kun uusi mainos näkyy pian ensimmäisen jälkeen. Liika on kuitenkin liikaa, älä ärsytä asiakasta.

Some- ja videomarkkinointi

Tiedetään, some-kanavia on nykyisin hämmentävän paljon. Kaikki kanavat eivät välttämättä sovi kaikille mainostajille. Kaikkein suosituimmat kanavat ovat Facebook ja LinkedIn. Myös Twitter sinnittelee edelleen, mutta on valitettavasti kärsinyt suosion laskusta.

Sosiaalinen media

Kun mainostat somessa, mieti erityisesti sitä, liikkuuko oma asiakaskuntasi kyseisellä kanavalla. (Kuva: upbeatpushover731.wikidot.com)

Facebookissa voit edelleen tavoittaa tarkkaan määritellyn kohdeyleisön tiukasti rajatuilla mainoksilla. Toisin kuin hakukonemainonnassa, Facebook ei käytä avainsanatarjouksia. Sen sijaan alusta suo mainostajalle mahdollisuuden rajata yleisönsä käyttätietojen ja kiinnostusten kohteiden mukaan. Facebook tarjoaa lisäksi konversiodataa, jonka pohjalta voit optimoida mainontasi.

LinkedIn sopii parhaiten b-to-b mainontaan työmahdollisuuksista mainostamisen lisäksi. Sen käyttäjäkunta koostuu enimmäkseen bisnesammattilaisista, joten se on ihanteellinen alusta asiantuntijapalveluiden tarjoamiseen yrityksille.

Twitter-mainonnasta voi lyhyesti todeta, että se sopii yrityksille, jotka ovat jo valmiiksi aktiivisia Twitterissä.

YouTube

YouTube on suosituin digitaalinen videokanava ja videon käyttö digimainonnassa on yleensäkin nouseva trendi. YouTube on Googlen omistuksessa, joten kanavalla on mahdollista mainostaa videolla AdWords-tilin kautta. Tässä joitakin kanavan etuja:

  • Ihmiset pitävät videoiden katselemisesta. Videosisällöt voivat houkutella yleisöäsi brändisi suuntaan.
  • Video antaa mahdollisuuden kertoa liiketoiminnastasi tavalla, joka ei onnistuisi tekstin tai kuvan välityksellä.
  • Maksat vain, kun joku katsoo videosi. Jos se ei kiinnosta ketään, et maksa.
  • Sinulla on useita kohdentamismahdollisuuksia, kuten ikä, sukupuoli, sijainti ja kiinnostuksen kohteet.
  • Kanava toimii useissa eri laitteissa, myös mobiilissa.

Yritysten tyypillinen moka on kierrättää TV-mainoksia YouTubessa. Toteuta mieluummin luova video, joka koukuttaa yleisösi paremmin kuin yritys myydä jotakin. YouTube -mainos toimii yleensä parhaiten, kun se on lyhyt, koukuttava ja sisältää digitaalisen toimintakehotteen. Digivideomainos mahdollistaa sen, että katsoja klikkaa mainosta, käytä se hyödyksesi.

YouTubessa on sisäänrakennettuja analysointiominaisuuksia, joiden avulla voit seurata videomainoksesi tehoa. Näin pääset perille siitä, mitkä mainoksistasi toimivat parhaiten ja voit sen pohjalta muokata kampanjoitasi.

In-Stream -mainokset

Varsinaisen videon edellä pyörivät In-stream -mainokset ovat vauhdilla yleistyvä YouTube -mainostamisen muoto. Katsoja voi ohittaa mainosvideon parin sekunnin kuluttua tai katsoa sen kokonaan. Sinua laskutetaan vain, jos video katsotaan loppuun tai 30 sekunnin katselun jälkeen, kumpi ensin toteutuu.

Näiden mainosten ykköstavoitteena on bränditietoisuuden kasvattaminen ja vain osaksi liikenteen tuominen verkkosivulle.  Parhaiten onnistut, kun mainoksesi on mahdollisimman kiehtova ja se sisältää selkeän toimintakehotteen, joka tuo katsojan aina verkkosivullesi asti.

YouTube-kanavallesi voit tuoda liikennettä näyttömainostesi kautta. YouTube-kanavasi puolestaan voi lähettää liikennettä verkkosivustollesi. Tämä on erinomainen tapa yhdistää brändirakennus liidien hankintaan.

Mittaamalla lisää konversioita

Kampanjan tehon ja tulosten seurannan voi aloittaa heti, kun se on potkaistu käyntiin.  Näyttökertojen ja vierailijoiden määrän laskemisen lisäksi voit jäljittää konversioita useammalla tavalla. Konversio on aina sitä, miksi mainostaja sen haluaa määritellä: kauppa, tilaus, kontakti, aineiston lataus – mitä mainoksella kulloinkin tavoitellaan. Fiksu markkinoija käyttää dataa kampanjoiden tehostamiseen entisestään.

Testaa vaihtoehtoja

Nykyisten raportointivälineiden kuten Google Dashboardin voi seurata mainosten tehoa ja sitä, kuinka tehokkaasti ne tuovat konversioita. Tärkeimmät mittarit ovat CTR eli klikkaussuhde ja konversiomäärä. Mitä korkeammat, sitä paremmat.

Dashboard

Google Dashboard –esimerkkinäkymä. (Kuva: googlesystem.blogspot.co.uk)

Aina ei ole helppoa ennustaa, millainen mainosteksti tuo eniten uusia asiakkaita, joten on parasta jatkuvasti kokeilla uusia mainoksia. Voit myös käyttää kahta mainosta yhtäaikaa nähdäksesi, mikä niistä on tehokkain.  Tätä kutsutaan A/B-testaukseksi. Suoraan sanoen – ellet testaa, heität todennäköisesti rahaa hukkaan.

Joskus vain yksi sana voi tehdä eron kahden mainoksen välillä, joten testaa aina erilaisia otsikoita, erikoistarjouksia ja toimintakehotteita. Kerro tarkasti, mitä asiakas saa klikatessaan mainostasi ja anna hänelle syy klikata juuri sinun mainostasi kilpailijan mainoksen sijaan.

Yleisesti, mainoksen tulee sisältää tuotteeseesi tai palveluusi keskeisesti liittyvä avainsana, tai tarjous tai hyöty sekä toimintakehote. Koska mainoksessa on hyvin rajoitetusti tilaa tekstille, kokenut tekstintekijä voi parhaiten optimoida A/B-testauksen tulokset.

Seuraa avainsanojen menestystä

Kun olet valinnut avainsanasi, seuraa tarjolla olevaa raporttitietoa nähdäksesi, mikä avainsanoista tuo eniten liikennettä ja edelleen konversioita. Luovu tehottomista avainsanoista ja keskity parhaisiin. Mieti myös uusia avainsanoja sen tiedon pohjalta, jota hakusanamainontatilisi tarjoaa. Kokeile, miten avainsanojen lisääminen tai muuntelu vaikuttaa mainonnan kustannuksiin.

Muista seurata konversioita

Mikä on tärkeää, kun vierailija saapuu sivustollesi digimainoksesi kautta? Mitä haluat, että seuraavaksi tapahtuu? Haluatko vierailijan täyttävän lomakkeen, sopivan tapaamisesta tai liittyvän postituslistallesi? Onko sinulla esite tai asiantuntija-aineistoa, jonka toivot hänen lataavan? Ehkä haluat hänen soittavan sinulle?

Kaikki nämä ovat konversion muotoja ja kutakin niistä tulisi seurata erikseen. Et voi korjata sellaista, mitä et mittaa.

Kyse ei ole kovinkaan monimutkaisesta asiasta, mutta konversioiden seuraaminen vaatii joka tapauksessa sitä, että asiantunteva henkilö lisää verkkosivustolle tietynlaisen koodinpätkän. Kun se on paikoillaan, pystyt seuraamaan haluamiasi konversioita.

Mainonnan hallintatyökalut mahdollistavat konversioiden jäljittämisen tiettyihin mainoksiin ja avainsanoihin. Sinulla on näin kaikki tarvitsemasi data sen selvittämiseksi, mitkä kampanjasi avainsanat ja mainokset johtavat konversioihin ja mitkä ovat tehottomia.

Kuka soittaa?

Myös mainoksen poikimien puheluiden seuranta on nykyisin mahdollista. Google esimerkiksi tarjoaa “click-to-call” -numeroa tähän tarkoitukseen. Kun joku soittaa mainoksessa antamaasi numeroon, puhelun kirjautuu seurantajärjestelmään mainoksen tuottamana konversiona. Näin tiedät välittömästi, kuinka tehokkaasti mainoksesi saa asiakkaasi soittamaan ja voit tehdä kampanjaasi muutoksia tämän perusteella.

Aivan kuten pystyt jäjittämään mainoksesi aikaansaamat puhelut, voit myös seurata ja kirjata puhelut, jotka asiakkaasi on soittanut sinulle klikkauduttuaan verkko- tai laskeutumissivustollesi ja saatuaan sieltä numerosi. Näiden puheluiden erottaminen muiden kampanjoiden poikimista puheluista tai normaalista puhelinliikenteestä on mahdollista kolmansien osapuolten tarjoamilla työkaluilla.

AI eli pari sanaa tekoälystä

Tekoäly eli AI on tullut digitaaliseen mainontaan jäädäkseen. Sillä on valtava potentiaali ja mahdollisuudet vääjäämättä vain kasvavat. Mitä hyötyä tekoälystä tällä hetkellä on digimainonnassa? Ainakin nämä edut ovat kiistattomat:

Ensinnäkin, AI:n avulla voit suunnata mainontaasi enemmän tuloksia tuoviin asiakkaisiin kuin pelkkään näkyvyyden kasvattamiseen. Tämä johtuu siitä, että tekoälypohjainen kohdennus käyttää hyväksi verkkosivusi aiempaa konversiotietoa.

Tekoälyn avulla voit  myös kohdentaa mainoksesi asiakkaille, jotka ovat osoittaneet aitoa kiinnostusta palveluitasi tai tuotteistasi kohtaan. Sinulle jää myös enemmän aikaa testata erilaisia näkökulmia ja kohdentamisen tapoja.

Tekoäly

Googlen tekoäly tietää potentiaalisten asiakkaittesi käyttäytymisestä verkossa jo paljon enemmän, kuin moni markkinoija hurjimmissa unelmissaankaan. Et todennäköisesti halua jättää tuota potentiaalia hyödyntämättä. (Kuva: futureoflife.org)

AI:n avulla Google voi analysoida hakusanoja, korjata kirjoitusvirheitä, löytää hakusanojen vastaavuuksia, asettaa haun mukaiset sivut hyödyllisyysjärjestykseen, huomioida asiakkaan kontekstin (sijainti, hakuhistoria ja hakuasetukset) ja tietysti näyttää ne parhaat hakutulokset.

Suosittelemme, että alat viimeistään nyt seurata, mitä tekoäly voi tehdä markkinointisi hyväksi. Nopeimmin pääset eteenpäin kääntymällä alan asiantuntijan puoleen.

Tarvitsetko lisätietoa erityisesti digitaalisesta mainonnasta tai digitaalisesta markkinoinnista yleisesti? Oletko varma, että sinun kannattaa tehdä kaikki itse? Ota yhteyttä, niin kartoitamme tarpeesi ja laitamme myyntisi kasvuun.

Esittely

Minun nimeni on Jukka Ikonen ja toimin yhteistyössä Digisetin kanssa digimarkkinoinnin alueella. Sain kunnian kirjoittaa digimarkkinointiin liittyviä blogeja Digisetin verkkosivuilla, toivottavasti koet ja saat näistä hyötyä omaan bisnekseesi.

Minulla on yli 20 vuoden kokemus ratkaisumyynnistä ja viime vuodet olen päivittänyt osaamistani digiaikaan ja digimarkkinointiin. 

Autan asiakkaitani paremmin hyödyntämään internetiä strategisena työkaluna ja kasvattamaan heidän liiketoimintaansa. Tiedän, kuinka digitaalinen media valjastetaan hyötykäyttöön.

Tyypillinen toimeksianto uusissa hankkeissa on seuraava: analysoin asiakkaan strategian, tavoitteiden, nykyisen verkkonäkyvyyden ja kilpailija-analyysin perusteella millainen, holistinen, markkinointistrategia sopisi parhaiten ja vie asiakkaan mahdollisimman tehokkaasti asetettuihin tavoitteisiin.

Edustan Suomessa WSI (https://www.wsiworld.com/) nimistä yritystä. WSI on Kanadalainen digitaalisen markkinoinnin verkosto, jolla on toimintaa yli 80 maassa. Kumppaneitamme ovat kaikki merkittävimmät teknologiatalot maailmassa: Google, Microsoft, SharpSpring ja Hubspot vain muutamia mainitakseni.

Menetelmämme on hioutunut 20 vuoden kokemuksella erittäin toimivaksi ja meiltä löytyy tarvittava keinovalikoima –  myös sinulle.

Ota yhteyttä, jutellaan lisää: jukka.ikonen@wsijukka.com, +358 40 750 1796, www.linkedin.com/in/jukka-ikonen